Situácia je viac ako zamotaná. Moderné odbory Volkswagen založil bývalý predseda Základnej organizácie OZ KOVO Volkswagen Slovakia p. Zoroslav Smolinský.
Početné mediálne alebo interné prestrelky v tomto spore sú zaujímavé, ale asi najdôležitejšie je to, o čo vlastne v tomto spore ide? V kuloároch sa rozoberajú najmä dve možnosti. Buď ide iba o mocenský boj v silnej firme a veľmi zaujímavú odborársku kariéru. Miesto „šéfa“ odborov vo Volkswagene je iste zaujímavá pozícia, tak ako po stránke platovej, tak aj mocenskej a samotné odbory v takejto firme disponujú veľmi slušnou sumou finančných prostriedkov. V skratke sa jedná o veľmi dobre ohodnotenú a stabilnú kariéru.
Ďalšou z možností je, že skrátka niekomu súčasná situácia vyhovuje. Situácia v nemeckom koncerne je teraz komplikovaná. Po emisnom škandále, ktorý Volkswagen stál obrovské miliardy, táto gigantická spoločnosť siahla po reštrukturalizácii a má prepúšťať 30 000 zamestnancov.https://www.aktuality.sk/clanok/391600/volkswagen-prepusti-30-000-ludi/
A nie je asi prekvapením, že prepustení budú najmä zamestnanci v Nemecku. Naopak v Bratislave sa ráta s ďalším rozširovaním a s tým súvisiacimi investíciami. Spolu s rozširovaním, budú samozrejme potrebné aj nové stovky pracovných miest. A tu skrátka platí jednoduchá ekonomická matematika. Nemeckí zamestnanci Volkswagenu majú stále oveľa vyššie platy v porovnaní so svojimi kolegami v Bratislave. A preto sa v tejto súvislosti v kuloárochpreberá aj možnosť, že to môže byť aj taktika z nemeckej centrály. Fabrika v Bratislave je veľmi výkonná, má spoľahlivých zamestnancov a v porovnaní s nákladmi v Nemecku je to jednoducho najlacnejšia varianta.
A odbory, ktoré sú centrále po ruke sú veľmi žiadané. Prípadne odbory nejednotné alebo rozdrobené. Slabé odbory znamenajú menšiu šancu zasahovať do kolektívneho vyjednávania a znamenajú ušetrené peniaze pre fabriku. To, že sa jedná o obrovské milióny, netreba asi pripomínať. Zamestnancom sa napríklad vyplatia na naše pomery celkom zaujímavé odmeny a čo tam potom, že je to iba smiešnych zlomok, toho čo dostávajú ich kolegovia v Nemecku. Navyše táto taktika a snaha ovplyvňovať odbory bola žiaľ, bežnou praxou aj v samotnom Nemecku. A jednalo sa o naozaj pekné sumy. V Nemecku za uplácanie odborárov Volkswagenu dokonca padli tresty odňatia slobody.